תפריט נגישות

הרב שמואל בנימין הרלינג ז"ל

הר עיבל: טיול הדמים

הרב בנימין הרלינג

המחדל בהר עיבל: צה"ל לא השיב אש אל מקורות הירי.
אחד הטייסים מתלונן: "לא מנצלים אותי". הטנקים הגיעו לאיזור - 4 ק"מ משטח הקרב, כשהם לא מזוודים לקרב.
צה"ל נתן אישור, המתנחילם יצאו לצפות על שכם - והטיול הסתיים בטרגדיה.
בשעה 13:30 בצהריים החלה הדרמה על הר עיבל: 40 מטיילים מחליטים, לביים את הטיול המסורתי ולצאת עם ילדיהם לצפות על קבר יוסף. המטיילים צפו מההר בו נמצא מזבח יהושע בן נון, על העיר שכם ועל קבר יוסף. תוך כדי הטיול פותחים לעברם שוטרים פלשתינים בירי מסיבי ומכתרים את המטיילים חסרי האונים.
הר עיבל שולט על שכם ונמצא בשטח המצוי בשליטה בטחונית ישראלית.
אחד המתנחלים, אייל לוריא: "מעל הראש שלנו התנהלה מלחמה. והצבא לא השיב אש. המסוקים הסתובבו באוויר אבל לא ירו על מקורות הירי אלא רק מסביב. הסתתרנו מאחרוי סלעים עם ילדה קטנה ותינוקת. שכבנו כמה שעות והכדורים שרקו סביבנו", מטייל נוסף, זאב טשרמין, סיפר על המתרחש, מעל ראשנו רעמו מסוקי הקרב: "כוחות הבטחון נתנו לנו פקודה לא לזוז מהמקום, ובמשך ארבע שעות שכבתי עם אשתי והבת שלי וחיכיתי שצה"ל יעשה משהו".
בשל האש הקשה שנורתה לעברם, לא הצליחו המסוקים לפנות את הפצועים. במשך שעות ריחפו מעלינו מסוקים, כאשר בשטח שכבו חמשיה פצועים שהמתינו לחילוץ ולטיפול רפואי - שניים במצב קשה, אחד בינוני ושנייים קל. במהלך השעות הארוכות נפטר אחד מהפצועים קשה - הרב בנימין הרלינג מקדומים.
רק בשעה 18:30, חמש וחצי שעות לאחר תחילת הירי, החל הפינוי של הנפגעים: הרב הרלינג שנפטר מפצעיו, וארבעת הפצועים. בשלב ראשון הם חולצו באלונקות לראש ההר, מחוץ לטווח הירי. הם זכו לטיפול רפואי ראשוני, אולם רק בשעה 19:30 הצליח מסוק הסער לחלץ אותם ולהביא אותם לבית חולים "שיבא" בתל השומר. לאחר פינוי הנפגעים, החלו כוחות צה"ל לפנות לראש ההר את יתר המטיילים. רק לאחר השעה 21:00 בערב, יצאו המטיילים מהאיזור באוטובוס כשהם מלווים בנגמ"שים של צה"ל.
גורמים בצה"ל טענו כי מסוקי ה"קוברה" שהשתתפו בקרב לא ירו טילים, "כי לא ניתן להם אישור מהדרגים הקרובים", גם ראש מועצת שומרון, בנצי ליברמן, מתח ביקורת קשה לגבי החילוץ. "במשך כמה שעות שכבו הפצועים בשטח והמסוקים לא חילצו אותם. הביקורת שלי היא כלפי הדרג המדיני שלא אישר למסוקים לפעול."
בהלווית הרב הרלינג: "...איש צדיק היה, אלה שרצחו אותך רוצים לפגוע בכולנו, רוצים לחסל את העם היהודי ואת מדינת ישראל " ספד הרב דרוקמן.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה