תפריט נגישות

רס"ן דגן משה ורטמן ז"ל

מבצע "עופרת יצוקה"

לחימה בשטח רצועת עזה
אלבום תמונות

מבצע "עופרת יצוקה" הוא מבצע צבאי של צה"ל ברצועת עזה שהחל בשבת, 27 בדצמבר 2008, ומטרתו "לפגוע קשה בממשל חמאס על מנת לגרום למציאות ביטחונית טובה יותר לאורך זמן סביב רצועת עזה, תוך חיזוק ההרתעה וצמצום ירי הרקטות ככל שניתן"‏‏.
ב-17 בינואר, כשלושה שבועות לאחר תחילת המבצע, הכריזה ישראל על הפסקת אש חד-צדדית שנכנסה לתוקפה למחרת בשעה 2 לפנות בוקר. נסיגת הכוחות מרצועת עזה הושהתה עד לייצוב האזור.
שם המבצע, שהחל במהלך חג החנוכה, לקוח משיר החנוכה הפופולרי "לכבוד החנוכה", של חיים נחמן ביאליק. באמצעי התקשורת מכונה המבצע גם ה"מלחמה בעזה" או ה"מלחמה בחמאס".
המבצע החל לאחר תקופת רגיעה (תהדיאה) בין ישראל לבין חמאס ברצועת עזה, שהושגה בתיווכו של שר המודיעין המצרי והחלה ב-19 ביוני 2008. ההסכם לא מולא במלואו על ידי שני הצדדים. התהדיאה התערערה כבר ב-30 ביוני 2008, כאשר רקטת קסאם שוגרה לכיוון המועצה האזורית שער הנגב. בתגובה סגרה ישראל באופן זמני את מעברי הסחורות לרצועת עזה. בהמשך לכך, במהלך תקופת הרגיעה נמשך ירי רקטות ופצמ"רים אל עבר ישראל מחד, והמעברים מרצועת עזה נותרו ברובם סגורים מנגד.
תכנונים והכנות למבצע החלו כ-6 חודשים לפני שהתחיל, לנוכח ירי הרקטות על ישראל. אגף המודיעין (אמ"ן) והשב"כ, בסיוע הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, אספו מידע על המתרחש ברצועת עזה ובנו בנק מטרות ויעדים המשמשים את ארגוני הטרור ובפרט את חמאס, השליט בפועל על רצועת עזה. צה"ל תכנן תקיפה כללית ומסיבית על המטרות שברשימה תוך שמירה על יתרון ההפתעה ויצירת הלם, פחד ובלבול בקרב החמאס. על תכנון התקיפה האווירית הופקד האלוף במילואים אליעזר שקדי, מפקדו הקודם של חיל האוויר הישראלי.
במקביל החל פיקוד העורף להכין את יישובי עוטף עזה להפגזות ארוכות ברקטות וחיבר למערכת ההתרעה גם ערים רחוקות יותר כמו נתיבות, קריית גת ואשדוד.
בעקבות סיום הרגיעה והירי המסיבי על יישובי עוטף עזה אישר הקבינט המדיני-ביטחוני באופן חשאי לצה"ל להתחיל בתקיפה, תוך הפצת ידיעות לאמצעי התקשורת שהקבינט לא קיבל החלטה לגבי פעולה וידון בה ביום ראשון. במקביל הורה שר הביטחון, אהוד ברק, לפתוח את המעברים להכנסת סיוע הומניטארי, דבר שגרם לחמאס להעריך שישראל לא תתקוף. התקיפה, שהחלה בשבת, 27 בדצמבר 2008, באה בהפתעה לחמאס.
בדיון בכנסת שנערך בבוקר היום השלישי למבצע אמר שר הביטחון, אהוד ברק: "יצאנו למבצע כדי להנחיל מכה קשה לחמאס, יצאנו כדי להביא שינוי למצב בדרום".
המבצע התקיים ב-2 שלבים:
שלב א': תקיפה אווירית.
שלב ב': פעולה קרקעית בשילוב חיל האוויר וחיל הים.
בשלב ב' של הלחימה בעזה הצטרפה חטיבת גולני למערכה גדודי החטיבה היו בחוד החנית בלחימה פשטו על כפרים רבים, טיהרו אותם ממחבלים נטרלו פצצות מתקתקות חשפו מנהרות תופת ותחמושת ופגעו קשה בתשתית ארגון הטרור "חמאס".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה