תפריט נגישות

יונדב חיים הירשפלד ז"ל

יונדב חיים הירשפלד
בן 18 במותו
בן אלישבע וצמח יהודה
נולד בכ"א באייר תשמ"ט, 26/5/1989
התגורר בכוכב השחר
חלל פעולת איבה
בל' באדר א' תשס"ח, 6/3/2008
מקום אירוע: ירושלים - ישיבת "מרכז הרב"
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: כוכב השחר
הותיר: הורים, שמונה אחים וארבע אחיות

קורות חיים

יונדב חיים, בן אלישבע וצמח יהודה, נולד בישראל בכ"א באייר תשמ"ט (26.05.1989). נולד וגדל ביישוב כוכב השחר שבמזרח בנימין, ולו שמונה אחים וארבע אחיות. למד בבית הספר היסודי "אהבת יצחק" ביישוב בו נולד והמשיך לחטיבת ביניים בת"ת במכמש. משם עבר ללימודים תיכוניים ב"ישיבת ירושלים לצעירים", ומשסיים המשיך ללימודים בישיבת "מרכז הרב" הסמוכה.

"יונדב היה ילד שובב", סיפרה אימו, "ועם זה מאוד מוכשר, חברותי ואוהב לתת ולעזור לחבריו. היה מוכשר בצורה בלתי רגילה, אבל לא החזיק מעצמו משהו. היה אהוב וחביב על כולם והתייחס לכולם בנעימות. היה כיף לשהות במחיצתו. אהב לטייל, בתנאי שבטיול היה מסלול הכולל מים".

מגיל צעיר היה חבר בתנועת הנוער "אריאל", ועם כל בני היישוב שלו עבר לתנועת "עזרא". כשלמד בכיתה י"א היה מדריך לבנים שלמדו בכיתה ח', והמשיך להדריכם כשלמד בי"ב והם בכיתה ט'. יונדב היה מדריך מאוד מיוחד: העביר מסרים רציניים וערכיים, וגם השתובב עם החניכים וטייל איתם. חניכיו העריצו אותו.

יונדב אהב לכתוב שירים וסיפורים. הוא התחיל בכך עוד בטרם מלאו לו שש שנים, אז, בתקופה של הרבה פיגועים, כתב שיר לפי המנגינה של "הכול פתוח עוד לא מאוחר" בעניין אמונתנו בהקב"ה שיציל אותנו. בכיתה ז' שב לכתוב, וסיפורו הראשון נקרא "עובדות שלא ידעתם על השתמקות הגמדוזים והתקרנפות הסבבונים" – סיפור ארוך שכולו שטות.

יונדב כתב בהרבה סגנונות – שירים רציניים וארוכים אך גם שירי שטות, סיפורים רציניים וסיפורים סטיריים. זמן קצר לפני מותו שלח סיפור לתחרות הסיפור הקצר של מועצת בנימין. יומיים אחרי הלוויתו הודיעו למשפחה שסיפורו אמנם לא זכה, אך היה קרוב לזכייה. את יצירותיו פרסם באינטרנט, באתרי "כיפה" ו"צורה", תחת השם: י. מתחיל.

סיפרה האם: "ה'סמל' של יונדב היה חלילית קשורה לצווארו בסרט כתום, איתה הלך לכל מקום וניגן בכל מקום, אפילו תוך כדי הליכה ברחוב. נפשו הייתה חופשית מאוד – הוא עשה מה שחשב, ולא עשה חשבון של מה יחשבו או יגידו עליו. אולם עם זאת לא הלך לכיוונים שליליים, אלא לכיוונים של תורה וטהרה".

בשנותיו בירושלים יונדב הקפיד לבקר את הסבתא רבתא שלו, תושבת העיר, מדי שבוע, גם כשהיא כבר לא הייתה צלולה ומודעת לביקוריו.

ביום חמישי בערב, אור לל' באדר א' תשס"ח (06.03.2008), סמוך לשעה 20:30, פרץ מחבל לישיבת "מרכז הרב" בשכונת קריית משה בירושלים. בישיבה התכוננו באותה שעה לחגיגת "קדם פורים" לרגל ראש חודש אדר. המחבל שלף את נשקו ברחבת הכניסה, נכנס לישיבה תוך כדי ירי, עבר בספרייה בין השולחנות וירה לעבר התלמידים שלמדו מספרי הקודש. שמונה תלמידים נרצחו ולמעלה מעשרה נפצעו בטרם הצליח קצין צה"ל שגר בסמוך להיכנס לישיבה ולחסל את המחבל.

אחד החללים במקום היה יונדב. בצהרי אותו יום הוא הלך לתפילה המונית בכותל, שנערכה בגלל המצב הקשה בדרום הארץ והדיבורים על חלוקת ירושלים. לאחר התפילה הלך לבקר את הסבתא רבתא שלו ואז חזר לישיבת "מרכז הרב" בה גר ולמד. בדרך לשיעור, כשעמד בכניסה לישיבה ודיבר עם שני מכרים שלו שלמדו בישיבה לצעירים, נכנס המחבל וירה בהם מטווח אפס. השלושה, שניים מהם פצועים, הצליחו לרוץ פנימה. יונדב התמוטט אחרי שירד גרם מדרגות אחד בתוך הישיבה ושם נמצא הרוג, כשבידו האחת החלילית וביד השנייה החזיק ספר קודש, שמישהו אחר כנראה הפיל במרוצתו והוא, הפצוע, התכופף להרימו.

בן 18 שנים ועשרה חודשים במותו. יונדב חיים הובא למנוחת עולמים בבית העלמין בכוכב השחר. הותיר אחריו הורים, סבא וסבתא, סבתא רבתא, 12 אחים ואחיות ואחיינים, שכולם מאוד מאוד מתגעגעים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה